Monday, September 13, 2010

اغتصاب الأكتاف!

شاهد هذا المشهد أولا ثم دعنا نتكلم..

حسنا، عندما كنت صغيرا، كانت تقابلني مشاهد كثيرة كهذه في الأفلام العربية، وكانت هذه المشاهد محيرة جدا لي. ماذا يريد الفيشاوي من سهير رمزي؟ ولماذا هي خائفة منه إلى هذا الحد، رغم أنهما كانا يتعاملان معا بطريقة عادية في وقت سابق من الفيلم؟ ولماذا تشعر النساء بالقرف من الرجال إلى هذا الحد؟

تبدو مشاهد الاغتصاب في السينما المصرية ساذجة جدا، وغريبة جدا، فالمغتصب يكتفي بالإمساك بالضحية من أكتافها أو ذراعيها، كما أنه يكتفي بمحاولة تقبيل رقبتها. مُغتصب مهذب جدا في الحقيقة، فهو لا يهتم بالوصول إلى الأماكن التي يسعى إليها المُغتصبون عادة. إما أنهم يحاولون إرضاء الرقابة حتى لا تحذف المشهد، وإما أن كل المُغتصبون في السينما المصرية مُصابون بفتيشيزم الأكتاف!

من ناحية أخرى هناك تلك الأفلام التي تدور حول البنت التي يرغبها كل الرجال – معظم أو ربما كل أفلام نادية الجندي مثلا- حيث يظل المعلم أو الرجل ذو النفوذ يتودد أحيانا ويضغط أحيانا أخرى حتى يفوز بالفتاة الجميلة، وكنت أشفق كثيرا على البنت الجميلة من الزواج بالرجل الأصلع ذو الكرش الضخم والجلباب، وأتعجب كثيرا عندما أفاجأ بأنها موافقة على الزواج منه، حتى فهمت عندما كبرت أن هناك عوامل أخرى تتدخل في اختيار الرجل المناسب للزواج، مثل مدى ثروته أو نفوذه، وأن الرجل الحلم للفتاة ليس بالضرورة هو الأمير الجميل الذي استحق سندريلا وبيضاء الثلج.

لهذا مثلا صعبت عليّ ليلى علوي جدا عندما تزوجت عادل أدهم في فيلم جحيم تحت الماء (1989)، لكن لحسن الحظ أن سمير صبري أنقذها في النهاية، وإن كنت أرى اليوم أن عادل أدهم (1928- 1996) ألطف وأظرف كثيرا من المتصابي سمير صبري (1932)، فهو أصغر من عادل أدهم بأربع سنوات فقط ومع ذلك يقوم بدور فتى أحلام ليلى علوي (1962) مع أنه فعليا في مقام والدها!

نعود إلى مغتصبو الأكتاف في السينما المصرية، ففيما عدا أفلام قليلة قدمت الأمر بشكل قوي ومقنع، فإن هذا النوع من المشاهد يتضمن مبالغة شديدة في الأداء من المغتصبة، مع رقة كبيرة في الأداء من المُغتصب، مما يؤدي في النهاية إلى وضع كاريكاتوري غير مقنع وغريب، كفيل بخربطة الأذهان، خاصة أذهان الأطفال المساكين أمثالي!

10 comments:

Anonymous said...

انا مش متفق مع حضرتك في جزئية
هو مش لازم يعني ننتهك كرامة الممثلة باننا نغتصبها بجد
لأن الجريمة دي في الواقع بتسبب آلام نفسية شديدة جدا

Michel Hanna said...

يا سيدي أنا مش بادعو لاغتصاب الممثلات
أنا بس باقول ان المناظر الغريبة اللي بيصوروها لنا في الأفلام عملت لي تربنتينة في مخي
ما بقيتش فاهم حاجة

Anonymous said...

انا فاهم حضرتك عايز تقول ايه
يا نعمله صح يا منعملش خالص
وعشان كده لازم نخلي الافلام لو حنستمر علي الطريقة دي للكبار فقط
لأن الطفل حيشوف ده حيجيله تربنتينة زي ماجالك
لكن لو واحد كبير هو خلاص فاهم الحكاية
ودي قضية لوحدها

على باب الله said...

هو مكانش في أي خطأ في الموضوع إلا أنك و أنت طفل كنت بتتفرج على أفلام المفروض أنها تصنف على إنها للكبار فقط ... بس
حتى لو كان إغتصاب لأي حتة تانيه غير الأكتاف أكيد الطفل برضه مش ها يفهمه

Anonymous said...

كلامك صح
محدش قال ان المشهد لازم يكون بشع عشان نقتنع .. بس ممكن مثلا الباب يترزع او الدنيا تضلم وصوت صويتة من الممثلة .. الحاجات دي افضل بكتير من الهبل الي كان ف الافلام المصرية دا !

آخر أيام الخريف said...

هاهاهاهاهاهاهاا..ملاحظات ذكية و فى محلها ..لأ و الكبايات اللى بتنكسر و المطرة اللى بترخ و النجفة اللى بتتهز .

المشاهد للسينما فى بلدنا بيقاسى و الله :)

Mai Kamel said...

ميشيل عجبني البوست اوي اوي اوي
:)

بس معجبتنيش التعليقات
بس مش مهم يعني
:)))

Michel Hanna said...

تسلمي :)

J.L. said...

انا عجبنى اسلوب عرضك للموضوع يا دكتور و معاك حق جدا انهم كانوا بيصورا المشاهد دى بسذاجه للى بيتفرج سواء كان كبير أو صغير ... بس هو فعلا كان لازم يكون فيه تنويه ان الافلام دى للكبار عشان حتى مايلجأوش للرموز الساذجه زى القهوه اما فارت و الباب اتقفل و اللمبه انطفت و الحركات دى ... :) و م الاخر سابولنا فى نفسيتنا حته قرف كده مش عارفه هتروح ولا لأ!!

CoOl GuY said...

على فكرة عجبتني أوي المدونة.... وصلتلها بعد ملقيت موسيقى راجح داوود الكيت كات في يوتيوب بجد عندك موهبة i'll follow :D