Friday, June 30, 2006

ميزو

اشتريت مجلة جديدة للأطفال اسمها ميزو.
وأنا عادة باحب أشتري المجلات الجديدة كنوع من التشجيع، والتعرف ع الأفكار الجديدة اللي بيقدمها الناس دي، خاصة ان صدور مجلة أطفال جديدة هو حدث لابد من الاحتفاء به لفقر وقلة هذا النوع من المجلات في بلدنا.
اتصدمت صدمة كبيرة لما فتحت المجلة,باختصار: كل القصص المرسومة مسروقة من مجلة ميكي، مع تغيير الأبطال طبعا من ميكي وبطوط إلى فلان وعلان. وفيه صفحتين عن حاجات علمية مسروقين بالنص والصور من عدد قديم من ميكي برضه، يعني حتى ما حاولوش ينوعوا مصادر السرقة، وبيسرقوا من أشهر مجلة أطفال موجودة ومن أعداد حديثة نسبيا. منتهى الغباء.
العدد يتكون من 36 صفحة، 12 صفحة مرسومة والباقي لا يمت لمجلات الأطفال بصلة، حاجات طبية على رياضة على شلل أطفال على كلام فاضي.الكارثة الحقيقية في الأخطاء اللغوية والإملائية الفادحة الموجودة في كل سطر من سطور المجلة. وده شيء فظيع جدا انك تعود عينين الأطفال على رؤية الخطأ، لأنه هيترسب في عقولهم بعد كده. ما حدش يعرف الفرق بين الذال والزاي، أو همزة الوصل والقطع، أو الهاء والتاء المربوطة. كاتبين عن الحضري انه "حارث مرمى". وسلسلة من الأخطاء الفادحة المماثلة اللي تدل على ان اللي عملوها مجموعة من راسبي الإعدادية.
Post a Comment