Monday, November 10, 2008

مطلوب حيا أو ميتا


كل شيء يتساوى
فقط الأسماء تختلف
في كل يوم يبدو أننا ضعنا بعيدا
في مكان آخر، حيث الوجوه باردة جدا
أسافر لليالٍ، فقط لأصل إلى الوطن
أنا راعي بقر
على حصان حديدي
أنا مطلوب
حيا أو ميتا
أنا مطلوب
حيا أو ميتا

أحيانا أنام
أحيانا لا أنام لأيام
الناس الذين أقابلهم
دائما ما يذهبون في طرق منفصلة
أحيانا أعرف اليوم
من الزجاجة التي تشربها
أحيانا عندما تكون واقعا في الحب
عندما يكون كل ما تفعله هو التفكير
أركب وأسير عبر هذه الطرقات
ومحمل بستة أوتار على ظهري
أعزف للحفاظ على العادة
لأنني قد لا أعزف ثانية
ذهبت إلى كل مكان
لكني مازلت صامدا
رأيت مليون وجه
وقد حفظتهم كلهم
أنا راعي بقر
مطلوب حيا أو ميتا
حيا أو ميتا
لازلت أحاول
حيا أو ميتا
حيا أو ميتا

Wanted dead or alive
Bon Jovi
ترجمة: ميشيل حنا

6 comments:

Anonymous said...

يااااه الأغنية دى بعد ما أترجمت كلماتها بقت شبه أغنية بطل الستربس المشهور " لاكى لوك " , عارفه؟ اللى كان فى آخر كل مغامرة يغنى : أنا راعى بقر مسكسن وحيد موطنى بعيد بعيد !
زيزى

رضوى said...

ياه ليت الشباب يعود يوما
كنت بحب بون جوفى زمان. يا ترى راح فين دلوقت؟
أحلى أغنية ليه بتاعة it's my life فى رأيى

sarah la tulipe rose said...

good choice y dr.michel
فعلا الاغنية فكرتني بلاكي لوك ايم الطفولة و القصص المصورة المدبلجة و جو الويسترن الساحر من غير ما تمسك بسبب السحر دة!

Michel Hanna said...

المجهول: لاكي لوك من أبطالي المفضلين أنا كمان

Michel Hanna said...

رضووى: ليه حاجات تانية لذيذة
الألبوم بتاع Always هو تقريبا أحسن واحد

Michel Hanna said...

سارة: ألف شكر.