Friday, June 19, 2009

مش باقي مني

60050085190005140

بعد أن يخرج شحاتة من السجن، يركب الميكروباص الذي ينطلق به في الطريق، ليقابل مشهدا مدهشا عند مزلقان القطار، حيث يقوم الأهالي بوضع عراقيل في طريق القطار لإيقافه ويصعدون عليه لسرقة أجولة القمح. إلى هذا الحد استبد الجوع بالناس؟

تبدأ الآن تترات مدهشة تستعرض كل مآسي مصر من خلال عناوين الجرائد، متزامنة مع أغنية قوية جدا بعنوان "مش باقي مني"، كلمات موجعة وموسيقى خشنة جدا وشجنة بآلات صعيدية حادة وطبول منذرة بالويل تنبئنا بالكوارث التي ستحدث في خلال الساعتين التاليتين.

هكذا يبدأ فيلم دكان شحاتة.

الأغنية مذهلة فعلا، ويمكنها أن تستحوذ على عقلك فتستمع إليها لعشرة مرات متتالية.

أداء وتلحين خرافي من المطرب أحمد سعد.

يمكن تحميل الأغنية من هنا.

وفيما يلي القصيدة كاملة.

مش باقى منى!

جمال بخيت

مش باقي مني غير شوية ضي ف عينيا

أنا هاديهوملك

وامشي بصبري ف الملكوت

يمكن ف نورهم تلمحي خطوة

تفرق معاكي

بين الحياة والموت

مش باقي مني غير شوية نبض ف عروقي

خُدي.. وعيشي..

وافتحي لي تابوت

أفرح بريحة ورد فرعوني

وربنا ف عوني

إذا دخلت الجنة ولاّ النار

هاشتاق إلي ضحكتك

وقعدتي ف الدار

والقهوة متحوجة

من طيبة العطار..

ف كل يوم الصبح

باشرب حليب قبطي

وف النهار والمسا

بامسك ستار الكعبة لو سبتي

واثبت إذا هربتي

أهديكي عمري وحسي وجوارحي

أهديكي جرحي

هو اللي باقي ف دنيتي لما خلص فرحي

مش باقي مني

غير شوية لحم ف كتافي

بلاش يتبعتروا ف البحر

بلاش يتحرقوا ف قطر الصعيد

ف العيد

بلاش لكلب الصيد.. تناوليهم

خدي اللي باقي من الأمل فيهم

وابني لي من عضمهم

في كل حارة مقام

وزوريني مرة وحيدة

لو كل ألفين عام

ألم الجراح يتلم

مش باقي مني غير شوية دم

متلوثين بالهم

مُرين وفيهم سم

كانوا زمان شربات

والنكتة سكرهم

شربتهم الخفافيش

في قلب أوكارهم

مش باقي مني غير شوية دم.. ماأقدرشي

أسقيكي.. مواجعهم

وبرضه ما أقدرشي

أرميكي..

وأبيعهم

يمكن ف مرة تعوزي تطلبيني شهيد

هاحتاج يوميها الدم

يمضي علي شهادتي

مش باقي مني

غير شوية قوة ف إرادتي

علي شوية شِعر من خطي

حاسبي عليهم وانتي بتخطي

وانتي ف صبح الدلال

بتعطري شطي..

مش باقي مني

غير شوية ضي ف عينيا

أنا مش عايزهم

لو كنت يوم هالمحك

وانتي بتوطي

في معركة مافيهاش

ولاطيارات ولاجيش

وانتي ف طابور العيش

بتبوسي إيد الزمن

ينولك لقمة

من حقك المشروع

مش باقي مني.. غير

شهقة ف نفس مقطوع..

بافتح لها سكة

ما بين رئة.. وضلوع..

ما بين غبار.. ودموع..

وأنا تحت حجر «المقطم»

ف الدويقة باموت

أنا.. والعطش.. والجوع..

يئن تحتي التراب

وانا صوتي مش مسموع..

ياحلمنا الموجوع..

من المرور ممنوع..

مستني لما يمر

موكب سلاطينك..

مش باقي مني

غير شوية رحمة من طينك..

علي شوية صبر من دينك..

مش باقي مني غير حبة غُنا تايهين

ف الضلمة مش لاقيين

حس الفواعلية..

ولا صوت مراكبي عَفي

فوق المعدية..

ولا صوت بناتي العذاري

في كل صبحية..

والغنوة.. أمنية

«ياما نفسي أقابل حبيبي..

وانا ع الزراعية»..

صوتك وصوتهم غاب..

وانا تحت حجر المقطم.. باموت لوحديّا..

الليلة راحت عيوني

تطل ع البستان..

وجناين الرمان..

رجعت لي توصف عناد الغل والدخان

وسحابة سودا تضلل

علي الغُنا الغلبان..

رجعت لي توصف هبوب الموت

علي الألوان..

رجعت لي توصف….

خيال الذل..

ف موائد الرحمن..

مش باقي مني غير شوية كُفر بشروقك

وأنا..

منبع الايمان..

مش باقي مني..

غير شوية ضي..

وعينيا

مش قادرة تلمحني..

في وحدتي محني..

خايف أموت م الخوف

والضعف يفضحني..

السجن عشش ف قلبي

وماشي ف شوارعك..

نفس اللي باعني وخدعني

بالرخيص بايعك..

هاشيل حمولي انا

ولا هاشيل حملك ؟!

ماعدت أملك شيء..

فيكي.. ولا فيّا

ولا قيراط ولا بيت..

ولا نسمة صافية تلاغي النيل بحرية..

مش باقي مني

غير شوية حب جارحّني

ولا باقي مني

غير شوية ضي ف عينيا

7 comments:

AHMED SAMIR said...

لسة النهاردة بس منزل بوست عن الفيلم و تحليلي المتواضع له
ارجو ان تفيدني برأيك
تحياتي

أحمــــــــدبــــــــــلال said...

بعيداً عن رأيى الشخصى فى الفيلم
فلقد أحببت أغانى الفيلم للغاية

ياحلمنا الموجوع..

من المرور ممنوع..

Michel Hanna said...

a sammir: تحليل جميل
أشكرك

Michel Hanna said...

أحمد بلال: وأنا كمان
معبرة جدا عن الحالة العامة

Michel Hanna said...

حسان: أنا عجبني كل شيء في الفيلم ماعدا هيقاء وهبي
وما عدا المشاهد اللي كان بيركز فيها بالكاميرا مع تثبيت الصورة على مشاكل المية وطوابير العيش
كانت مباشرة بشكل أكبر من اللازم

رجل من غمار الموالى said...

السلام عليكم
.......
الفيلم يعبر بصدق عن الواقع الذى نعيشه
قد نختلف فى الأسلوب
لكن المضمون رائع
أذكركم بقول صلاح عبد الصبور
ستظل مريضاص بالأسلوب
حتى تدهم هذا البلد المنكوب كارثة لا أسلوب لها
.......
القصيدة أكثر من رائعة
.....
تحياتى

maisara hammad said...

الفيلم اكثر من رائع
احسن شئ ف الاخراج انه كان يخفي الهدف الاساسي من القصه خلف مشاهد طابور العيش والمياه والمستشفي (طريقه رائعه للتوريه ) وطريقه رائعه للتعبير المباشر
اما هيفاء وهبي فهي ممثله اكثر مما هي مطربه
وادائها كان رائع في المشهد اللتي اخبرتها فيه زوجة اخيها بخروج شحاته من السجن فعلا كان اداء اكثر من رائع